مجله دوربین مداربسته



رفع مشکل قطع تصویر دوربین مداربسته

قطعی تصویر دوربین مداربسته


قطعی تصویر یا عدم نمایش تصویر دوربین های مداربسته، از شایع ترین مشکلات سیستم های نظارتی و مداربسته است. یک سیستم مداربسته بدون نمایش تصویر، کارایی چندانی نخواهد داشت، بنابراین به محض بروز این مشکل باید در جهت رفع آن اقدام کرد.

قبل از اینکه به مشکل تصویر نداشتن دوربین مداربسته بپردازیم، ابتدا کمی در باره مکانیزم و مراحل نمایش تصویر در سیستم مداربسته می پردازیم.

یک سیستم مداربسته از سه بخش تشکیل شده است: دوربین مداربسته - دستگاه ذخیره سازی (DVR یا NVR) - تجهیزات جانبی (کابل، سوکت یا فیش اتصال، منبع تغذیه یا آداپتور، نمایشگر و ... )

هر دوربین مداربسته دو درگاه (پورت) دارد. یکی ورودی برق و دیگر خروجی تصویر است. یک منبع تغذیه (آداپتور) که اکثراً 12 ولت است به ورودی برق متصل می شود. خروجی تصویر نیز توسط یک کابل (کابل کواکسیال در سیستم های آنالوگ و HD و کابل شبکه در سیستم های دیجیتال) به سمت دستگاه ذخیره سازی یا سوئیچ شبکه می رود. سپس برای اینکه بتوانید تصاویر دوربینها را داشته باشید، درگاه خروجی دستگاه ذخیره ساز باید به نمایشگر (مانیتور یا تلویزیون) متصل شود.

خب! با همین توضیح کوتاه، نتیجه می گیریم که برای بررسی عدم نمایش تصویر دوربین مداربسته باید به بخشهای اشاره شده در پاراگراف بالا (دوربین، کابل، فیش اتصال، آداپتور، دستگاه ذخیره سازی، سوئیچ شبکه) مراجعه کرد. 


هنگام مواجهه با عدم نمایش تصویر در سیستم مداربسته، قبل از هر کاری  این سوالات را مطرح کنید و به آنها جواب دهید:


سوأل : سیستم مداربسته ، تازه خریداری شده یا از قبل کار می کرده است؟

دوربین مداربسته و دستگاه ذخیره ساز باید با هم سازگار باشند. اگر به تازگی یک DVR یا یک دوربین مداربسته جدید خریداری کرده اید، باید مطمئن شوید که فرمت های ویدئویی پشتیبانی شده توسط هر دوی آنها یکسان باشد،‌ مثلاً ‌اگر DVR آنالوگ 960H دارید،‌فقط می توانید از دوربین مداربسته ای  استفاده کنید که از ویدئویی آنالوگ 960H پشتیبانی می کند. البته تعداد زیادی از DVR ها و  دوربینهای جدید از نوع هیبرید هستند، یعنی می توانند از فرمت های ویدئویی چندگانه پشتیبانی کنند. 



سوأل : تصویر کلی قطع است یا فقط تصویر یک یا چند دوربین را ندارید؟

با اتصال تجهیزات سیستم مداربسته و به محض روشن کردن آنها، ابتدا مشخصات و منوی دستگاه ذخیره سازی (DVR یا NVR) بر روی نمایشگر (تلویزیون یا مانیتور)، نمایان شده و سپس تصاویر ارسالی دوربینها نیز به نمایش در می آید. اگر تصویر کلی قطع شده و تصویر منوی دستگاه را هم روی نمایشگر ندارید، ‌ابتدا از روشن بودن دستگاه ذخیره سازی اطمینان حاصل کنید و سپس اتصال کابل خروجی از DVR و NVR به نمایشگر را بررسی کنید. معمولاً با این دو تست به نتیجه می رسید. اگر نتیجه نداد چاره ای جز بازدید دستگاه ذخیره سازی توسط یک تعمیر کار ندارید.

اگر منوی دستگاه ذخیره سازی بر روی نمایشگر مشاهده می شود، اما تصویر یک یا چند دوربین را مشاهده نمی کنید. لطفاً به سوال زیر پاسخ دهید و جواب آن را نیز پیگیری نمایید.


عدم نمایش تصویر دوربین مداربسته



سوأل :‌ سیستم مداربسته شما آنالوگ و HD است یا دیجیتال (IP) ؟

مسیر انتقال تصویر در سیستم آنالوگ و HD با سیستم شبکه (IP) کمی متفاوت است. در سیستم مداربسته آنالوگ و HD خروجی تصویر دوربین توسط کانکتور (فیش) BNC و کابل کواکسیال سری RG-59 به پورت ورودی دستگاه ذخیره سازی (DVR) متصل می شود و خروجی تصویر دستگاه DVR که می تواند (AV، VGA یا HDMI) باشد به ورود تصویر نمایشگر (مانیتور یا تلویزیون) متصل می شود. 

خب! بحثمون تا اینجا پیش رفت که شما منوی دستگاه را بر روی نمایشگر می بینید، اما تصویر یک یا چند دوربین را مشاهده نمی کنید. اولین قدم تست کانکتور یا فیش BNC است. یکی از عمده ترین و البته ساده ترین علل مشکل عدم دریافت تصویر دوربین مداربسته،‌ همین قطعه کوچک و فسقلی است. بررسی کنید که اتصال فیش BNC به دو سر کابل جدا یا شل نشده باشد.  بنابراین ابتدا چک کنید که کانکتور BNC دو سر کابل کواکسیال (RG-59) به صورت کامل به درگاه خروجی دوربین و ورودی DVR متصل شده باشند. برای اطمینان بیشتر،‌کانکتور BNC متصل به کابل RG-59 را از دوربین و DVR جدا کرده و مجدداً وصل کنید. تست دیگر اتصال صحیح فیش BNC به خود کابل کواکسیال است. در صورتیکه فیش BNC به صورت کامل با کابل کواکسیال اتصال ندارد، مجدداً‌ اتصال آنرا محکم کنید. (اتصال فیشهای BNC‌به کابل کواکسیال معمولاً به سه صورت پیچی، لحیمی و پرچی است.) 


فیش BNC



با این تست مشکل حل شد ؟ اما گر جوابتان بله است، خداحافظ! اگر هنوز مشکل مرتفع نشده، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.


یکی دیگر از علل نداشتن تصویر دوربین های مداربسته، مربوط به منبع تغذیه (آداپتور) دوربین است. دوربین های مداربسته معمولاً از آداپتور برق 12 ولت استفاده می کنند. اگر آداپتور سوخته باشد و یا نتواند برق مورد نیاز دوربین را تأمین کند، دوربین روشن نشده و بالطبع نمی توان تصویر آن را مشاهده نمود. برای تست آداپتور می توان از ولت متر استفاده نمود. اما اگر ولت متر در دسترس نیست، نگران نباشید. می توانید از یک آداپتور یدکی استفاده کنید. اگر دوربین دیگری دارید و از صحت کارکرد آن مطمئن هستید، یک لحظه از آداپتور آن برای تست دوربین مورد نظر استفاده کنید. اگر با جابجایی آداپتور مشکل حل شد، در این صورت باید یک آداپتور جدید خریداری و جایگزین کنید. 


آداپتور دوربین مداربسته



اگر با این تست هم مشکل حل نشد،‌ نوبت به بررسی و تست خود دوربین مداربسته می رسد. 2 روش ساده برای تست دوربین پیش روی شما است. ساده ترین راه اتصال مستقیم دوربین به نمایشگر (مانیتور یا تلویزیون) است. برای اینکار با یک کابل، خروجی تصویر دوربین را به ورودی تصویر تلویزیون متصل کنید. آیا با اینکار تصویر دوربین را مشاهده می کنید؟ اگر جواب بله است، پس دوربین تان سالم است و باید موارد دیگر را چک کنید. اگر جواب نه است، یعنی در صورتیکه بصورت مستقیم هم تصویر دوربین را نداشتید، باید در فکر ارسال دوربین به تعمیرگاه باشید و یا دوربین جدیدی خریداری و جایگزین نمایید.

روش دوم اطمینان از صحت کارکرد دوربین مداربسته، استفاده از دوربین یدکی است. اگر در محل شما بیشتر از یک دوربین نصب است و مشکلی جهت جابجایی دوربینها ندارید، یکی از دوربین های مداربسته ای که تصویر آن را مشاهده می کنید،‌ را جایگزین دوربین مداربسته بدون تصویر کنید. اگر با این جایگزینی تصویر را مشاهده کردید، به احتمال زیاد دوربین اصلی شما مشکل دارد و باید تعمیر یا تعویض گردد. اگر در این حالت هم تصویر را مشاهده نکردید، باید خوشحال باشید، چرا که مجبور به صرف هزینه گزاف جهت تعمیر یا تعویض دوربین مداربسته نخواهید داشت. برای محکم کاری در همین حالتی که دوربین یدکی را جایگزین دوربین بدون تصویر کرده اید، کار دیگری هم انجام دهید. همین دوربینی که در این محل تصویرش را ندارید به اتصالات دوربین دیگر وصل کنید و ببینید که سالم است یا نه؟


یک احتمال ضعیف در عدم نمایش تصویر دوربین مداربسته، خرابی یا مشکل پورت BNC ورودی تصویر در پشت دستگاه ذخیره سازی است. برای تست می توان کابل تصویر دوربین را به پورت دیگری که از سلامت آن مطمئنید، متصل کنید. اگر با اینکار تصویر دوربین را دریافت کردید. هم خوشحال خواهید شد،‌هم ناراحت. خوشحالی از این بابت که تصویر دوربین را مشاهده می کنید. ناراحتی از این جهت که باید مشکل پورت اول را حل کنید.


پورتهای پشت دستگاه dvr



در مشکل عدم تصویر دوربین مداربسته، احتمال خرابی و قطعی در کابل انتقال تصویر نیز هست. برای اینکار باید مسیر کابل را به صورت چشمی بررسی کنید که بریدگی یا قطعی نداشته باشد. برای تست می توان از طریق لوپ کردن دو سر کابل با استفاده از اهم متر از سلامت یا ایراد کابل اطمینان حاصل کرد.

کابل دوربین مداربسته


  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan