مجله دوربین مداربسته



دوربین مداربسته

دوربین-مداربسته

عدم امنیت یکی از مشکلات در جوامع بشری است. انسان برای ایجاد امنیت از روشهای مختلفی استفاده کرده است. یکی از راهکارهای نوین برای پیشگیری از جرائم و ارتقاء امنیت در جوامع بشری، استفاده از دوربین مداربسته است. در این مقاله درباره دوربین مداربسته و نکات مرتبط با آن صحبت خواهیم کرد.

دوربین مداربسته چیست ؟

دوربین مداربسته یا CCTV  یک سیستم ویدئویی است که تصاویر محیط تحت پوشش خود را از طریق یک مدارِ بسته  (Closed Cicuit)، به دستگاه ضبط کننده (DVR/NVR) و یا نمایشگر (مانیتور یا تلویزیون) ارسال می‌کند.

در سیستم مداربسته، یک مدارِ بین دوربین ، دستگاه ضبط کننده و نمایشگر ایجاد می شود و تصاویر آن فقط از طریق دستگاه DVR/NVR و نمایشگر متصل به آن قابل دسترسی است و خارج از این محدوده، امکان دسترسی به اطلاعات آن وجود ندارد.

البته در دوربین های مداربسته تحت شبکه، اوضاع کمی تفاوت دارد و امکان دارد کسی با نفوذ به شبکه دوربین‌ها، تصاویر و اطلاعات آن را هک کند.

 

تاریخچه دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته

·   در سال 1942 شخصی به نام واتر بروچ در شرکت زیمنس آلمان، اولین دوربین مداربسته را تولید کرد. از این دوربین برای مشاهده پرتاب موشک‌ها استفاده می‌شد. آمریکا دومین کشوری بود که در سال 1949 موفق شدن نوعی دوربین مداربسته با نام Vericon را تولید کند. این دوربین نیز برای استفاده در پایگاه فضایی تولید شد. انگلیس سومین کشوری بود که از این دوربین‌ها استفاده کرد.

·   در سال 1973 از دوربین‌های مداربسته در اماکن عمومی آمریکا استفاده شد. این دوربین‌ها به دلیل کارکرد 24 ساعته و ضبط بدون وقفه تصاویر از همان ابتدا مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. دوربین‌های مداربسته به تدریج جایگزین نیروهای امنیتی و پلیس شد.

·   قابلیت تشخیص حرکت (Motion Detection) یک ویژگی کاربردی است که در سال 1990 به دوربین‌های مداربسته اضافه شد. این فناوری امکان ضبط تصاویر بعد از شناسایی حرکت را فراهم کرد.

·        شرکت Axis اولین دوربین مداربسته تحت شبکه را در سال 1996 به بازار عرضه کرد.

·   دوربین های مداربسته بین سال‌های 1990 تا 2000، رواج بیشتری پیدا کرده و در بسیاری از کشورها به عنوان ابزار اصلی در زمینه نظارت تصویری و امنیتی مورد استفاده قرار گرفت.

·   نزدیک به دو دهه است که دوربین های مداربسته در کشور ما نیز رواج یافته و امروزه در بسیاری از اماکن عمومی ، ادارات، شرکت‌های خصوصی، کارخانجات، آپارتمانها و مجتمع‌های مسکونی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و بسیاری از امکان دیگر از دوبین مداربسته استفاده می‌نمایند.

 

اجزای سیستم مداربسته

یک سیستم مداربسته، علاوه بر دوربین شامل تجهیزات دیگری هم می‌شود . در ادامه به صورت خلاصه با این تجهیزات آشنا می‌شویم.

·   دوربین مداربسته : تصاویر محیط را دریافت کرده و برای دستگاه ذخیره سازی یا نمایشگر ارسال می کند. در حال حاضر دوربین‌های مداربسته به دو گروه اصلی HD و دیجیتال (شبکه‌ای) تقسیم می‌شوند.

·   دستگاه ضبط کننده (ذخیره سازی) : تصاویر را از دوربین مداربسته دریافت کرده و پس از پردازش، ذخیره‌سازی می‌کند. دستگاه‌های ضبط کننده به دو گروه DVR و NVR تقسیم می‌شوند. این دستگاه‌ها علاوه بر ذخیره سازی تصاویر می‌توانند آنها را به نمایشگر یا بستر شبکه ارسال کنند.

·   هارد دیسک : حافظه‌ ذخیره سازی تصاویر است و به عنوان بخشی از دستگاه ذخیره سازی به شمار می رود.

·        منبع تغذیه یا آداپتور : برق دوربین و دستگاه ضبط کننده را تأمین می‌کند.

·        نمایشگر : تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته یا دستگاه DVR/NVR را نمایش می‌دهد.

·   کابل انتقال تصویر : بخش مهمی از بستر انتقال تصاویر است که تصاویر را از دوربین مداربسته به دستگاه ذخیره سازی، نمایشگر و بستر شبکه انتقال می‌دهد. کابل RG59 و کابل شبکه دو نوع پرکاربرد از کابلهای انتقال تصویر هستند.

·        اتصالات : تجهیزات سیستم مداربسته از جمله دوربین، دستگاه ذخیره سازی و نمایشگر از طریق اتصالات به خصوصی به کابهای انتقال تصویر متصل می‌شوند. کانکتور BNC و سوکت RJ45 دو نوع اتصال پرکاربرد در سیستم‌های مداربسته هستند.

·   سوئیچ شبکه : در یک سیستم تحت شبکه، برقراری ارتباط بین تجهیزات مختلف از طریق سوئیچ شبکه انجام می‌شود.

 

  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan