مجله دوربین مداربسته



دستگاه اکسس کنترل کارتی

دستگاه-اکسس-کنترل
دستگاه اکسس کنترل یا کنترل تردد یکی از ابزارهای بسیار کاربردی است که در شرکتها، ساختمانها، آپارتمانها و ... برای مدیریت و کنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم یک دستگاه الکترونیکی است که با احراز هویت افراد و اعتبار سنجی آنها، تشخیص می‌دهد که افراد مجاز به ورود و دسترسی به محل مورد نظر را دارند یا خیر. در حال حاضر دستگاه های کنترل تردد یا اکسس کنترل متنوعی در بازار وجود دارند. در این بخش میخواهیم به بررسی انواع آنها بپردازیم.

یکی از دغدغه های صاحبان شرکتها و کسب و کارهای مختلف، کنترل و مدیریت ورود افراد متفرقه به محل شرکت است. هر روزه کارکنان شرکتها وارد شرکتها شده و پس از پایان ساعت کار، محل کار خود را ترک میکنند. حالا اگر کنترل مناسبی صورت نگیرد، ممکن است افراد متفرقه و غیر مجاز به داخل شرکت وارد شوند. در حال حاضر امنیت آپارتمان های مسکونی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه و ارتقاء امنیت ساختمان یا محل کار می‌توان از دستگاه کنترل تردد یا اکسس کنترل استفاده کرد.

آیا دستگاه اکسس کنترل همان دستگاه حضور و غیاب است ؟ 

خیر اکسس کنترل با دستگاه حضور غیاب تفاوت دارد. البته ممکن است دستگاه حضور غیاب قابلیت کنترل تردد هم داشته باشد، اما کارکرد آنها با هم متفاوت است. دستگاه ساعت زنی فقط برای ثبت ورود و خروج پرسنل مورد استفاده قرا رمی‌گیرد، اما دستگاه کنترل دسترسی برای مدیریت ورود و خروج تمامی افراد و جلوگیری از ورود افراد متفرقه مورد استفاده قرار می گیرد.


انواع اکسس کنترل

دستگاه های کنترل تردد یا اکسس کنترل به انواع مختلفی تقسیم می شوند. رمز ، کارت و اثر انگشت پرکاربردترین روشهای احراز هویت و شناسایی هستند که بر روی این سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با این روشها بیشتر آشنا می شویم.

اکسس کنترل رمزی

دستگاه کنترل رمزی شامل یک صفحه کلید دارای اعداد است که از طریق آن می‌توان کد یا رمز را وارد کرد. با ورود رمز، اعتبار سنجی آن توسط سیستم انجام شده و در صورت تأیید آن اجازه ورود یا دسترسی داده می‌شود. در صورت استفاده از این روش باید رمز و کد را در اختیار افراد متفرقه قرار ندهید.

دستگاه کنترل تردد کارتی

دستگاه کنترل تردد کارتی یکی از پرکاربردترین اکسس کنترل هاست. این دستگاه دارای یک کارتخوان بدون تماس است که از تکنولوژی RFID برای خواندن کارتها استفاده می‌کند. در حال حاضر دو نوع کارت پرکاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد: کارت 125 khz و کارت 13.56 mhz. در صورت استفاده از این راهکار باید حواستان به مفقود شدن، شکستن و سرقت کارت باشد، تا کسی نتواند از آن سوء استفاده کند.

دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی

اثر انگشتی یک از پر طرفدارترین راهکارها در سیستم‌های احراز هویت است که از مشخصات منحصر به فرد انگشت انسان برای شناسایی استفاده می‌کند. اثر انگشت بر خلاف رمز و کارت، قابل سرقت یا گم شدن نیست و همیشه همراه انسان است. شما میتوانید برای هر شخص تا 10 نمونه اثر انگشت تعریف کنید. 

اکسس کنترل تشخیص چهره

تشخیص چهره نیز یکی از روشهای احراز هویت بیومتریک است که بر روی دستگاه های حضور غیاب و کنترل تردد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش نیازی به لمس دستگاه نیست. کافی است روبروی دوربین دستگاه بایستید تا چهره شما اسکن شده و مورد شناسایی قرار گیرد. در سیستم‌های جدید امکان شناسایی چهره از طریق پوشش ماسک هم امکانپذیر است.


سایر راهکارها

علاوه بر روشهای ذکر شده که بسیار پر کاربرد هستند، از فناوری های دیگری مانند اسکن کف دست، تشخیص عنبیه، کدهای qr و فناوری های موبایل نیز می‌توان در کنترل تردد افراد استفاده کرد. همچنین امکان استفاده از تمامی این روشها به صورت ترکیبی نیز امکانپذیر است. به طور مثال بر روی دستگاه اکسس کنترل رمز، کارت، اثر انگشت می‌توان از سه روش به صورت جداگانه و یا ترکیبی استفاده کرد.

در حال حاضر شرکتهای بسیاری در حوزه تولید و ارائه این دستگاه ها فعالیت دارند. برای نمونه برای آشنایی با یکی از این شرکتها میتوانید بر روی این لینک کلیک کنید.

امیدوارم این پست مورد توجهتون واقع شده باشه.




  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan