مجله دوربین مداربسته



علت سوختن هارد دیسک در سیستم مداربسته چیست ؟

سوختن هارد دوربین مداربسته


یکی از مشکلاتی که ممکن است در یک سیستم نظارت تصویری مداربسته رخ دهد،‌ خرابی یا سوختن هار دیسک می باشد. با خراب شدن یا سوختن هار دیسک، اطلاعات و تصاویر موجود بر روی آن هم از بین خواهد رفت. بنابراین باید نکات ایمنی لازم را جهت حفاظت از هارد دیسک و افزایش طول عمر مفید آن رعایت کنیم.

همانطور که در مقالات گذشته عنوان شد، یکی از اجزاء مهم در سیستم های نظارت تصویری، بخش ذخیره سازی تصاویر جهت بازبینی در آینده است. اگر سیستم نظارتی فاقد قابلیت ذخیره سازی تصاویر باشد، در آن سیستم فقط می توان در لحظه تصاویر را پایش کرد و در صورت نیاز،‌ امکان بازبینی و مشاهده جزئیات اتفاقات رخ داده وجود ندارد. در سیستم های نظارت تصویری مداربسته معمولاً‌ از یک یا چند هارد دیسک جهت ذخیره سازی تصاویر استفاده می شود.

در مقاله انتخاب هارد دیسک مناسب برای سیستم های نظارت تصویری، با انواع هارددیسک های موجود در بازار آشنا شدید. در این مقاله می خواهیم به دلایل سوختن هارد دیسک در سیستم های مداربسته بپردازیم.

 

1-خرید هارد دیسک ارزان و بی کیفیت

 

تمایل خریداران و مصرف کنندگان به سمت استفاده از تجهیزات و قطعات ارزانتر

متأسفانه قیمت ارزانتر بیشتر از میزان کیفیت در  انتخاب و خرید قطعات مورد نیاز از جمله هار دیسک، موثر است. مصرف کنندگان تمایل بیشتری به انتخاب اقلام ارزانتر دارند،‌ بدون اینکه به کیفیت محصول توجه داشته باشند. اکثر تجهیزات ارزان قیمت از کیفیت پائینتری برخوردارند. بنابراین در صورتی که شما هارد ارزان قیمت را به هارد گران قیمت ترجیح دهید،‌ احتمال خرابی و مشکلات مربوطه به هارد دیسک در سیستم مداربسته شما بیشتر خواهد بود.

 

2-انتخاب نوع هارد دیسک

 

وظیفه هارد دیسک در سیستم مداربسته، ذخیره سازی تصاویر دریافتی از دوربینها است و هارد دیسک همیشه در حال خواندن،‌نوشتن و پاک کردن تصاویر می باشد. بنابراین باید از حافظه ای با کیفیت و دوام بالا در این سیستم ها استفاده نمود.

هارد دیسکهای با لیبل بنفش بدلیل کیفیت و دوام بالاتر و همچنین مقاومت بیشتر در برابر نوسانات برقی، مناسب سیستم های نظارتی مداربسته هستند. هارد دیسکهای معمولی مورد استفاده در کامپیوتر، انتخاب مناسبی جهت ذخیره سازی در دستگاه ضبط (DVR یا NVR) نیستند و در صورت استفاده از آنها در سیستم مداربسته،‌درصد مشکلات و خرابی آن بیشتر خواهد بود. در ضمن به هیچ وجه استفاده از هارد دیسک های دست دوم و مستعمل در سیستم مداربسته توصیه نمی شود.

در نهایت باید متناسب با تعداد دوربینهای مداربسته مورد استفاده، ‌از تعداد مناسبی از هارد دیسک استفاده کرد. در صورت وجود تعداد دوربین زیاد،‌ قطعاً یک هارد دیسک در بلند مدت جوابگو نخواهد بود و باید تعداد دوربینهای مداربسته را افزایش داد.


3-منبع تغذیه (آداپتور)

 

برق رسانی ضعیف، یکی از علل خرابی و صدمه دیدن قطعات الکترونیکی از جمله هارد دیسک است. برای تغذیه برق دستگاه های ذخیره سازی (DVR و NVR) باید از منبع تغذیه مناسب و قدرتمندی استفاده کرد. بهتر است برای تغذیه برق مناسب دستگاه ذخیره سازی از منبع تغذیه یا آداپتور 3 آمپر و بالاتر استفاده شود. (خصوصاً‌ اگر تعداد بیشتری هار دیسک بر روی دستگاه ضبط نصب شده باشد.)


4-وارد آمدن ضربه به هارد دیسک

 

وارد آمدن ضربه یا لرزشهای مدوام یکی از علل خرابی هارد دیسک است. برای جلوگیری از این مشکلات، باید محل نصب دستگاه ذخیره سازی استحکام کافی داشته و  از دسترس افراد متفرقه به دور باشد.

 

5-گرد و غبار رطوبت

 

یکی از علل خرابی یا کاهش طول عمر مفید قطعات الکترونیکی، نفوذ آب و رطوبت و نشتن گرد و غبار بر روی آنهاست. گرد و غبار عامل مهمی در افزایش دمای هارد دیسک و عدم عملکرد مناسب آن است و به مرور باعث کاهش عمر مفید و یا خرابی آن می شود. همچنین اگر هر گونه رطوبتی به هارد دیسک برسد، باید منتظر عواقب بد آن باشیم. بنابراین توصیه می شود از عدم نفوذ آب و رطوبت به داخل دستگاه ضبط مطمئن شده و در فواصل زمانی مختلف داخل دستگاه ضبط از رطوبت و گرد و غبار   پاکسازی گردد.

 

 

نتیجه گیری

 

انتخاب هارد دیسک مناسب و با کیفیت، استفاده از منبع تغذیه (آداپتور) مناسب آن و همچین رعایت نکات ایمنی از جمله استحکام محل نصب و ممانعت از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به آن، تأثیر مستقیم بر عملکرد مناسب و طول عمر طولانی تر هارد دیسک در سیستم مداربسته دارد. با رعایت نکات ذکر شده دیگر نگران صدمه دیدن و سوختن هارد دیسک نخواهید بود.

  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan