مجله دوربین مداربسته



جلوگیری از سرقت دوربین مداربسته

جلوگیری از سرقت دوربین مداربسته


یکی از کاربردهای اصلی دوربین های مداربسته، جلوگیری از وقوع جرم و سرقت است. تجهیزات امنیتی مداربسته با ثبت و ضبط رخدادها و اتفاقات و ارسال هشدارهای لازم، محیط نسبتاً امنی را برای ما فراهم می آورند و تا حدودی از انجام اعمال مجرمانه و سرقت جلوگیری می کنند. به طور مثال میتوان دوربین را در مناطقی مانند پارکینگ و یا روی دستگاه حضور غیاب و تجهیزات کنترل دسترسی مانند گیت تردد زوم کرد تا امنیت بیشتری برای آنها فراهم شده و از اعمال مجرمانه افراد مختلف آگاه شد. اما گاهی همین تجهیزات امنیتی مورد سرقت یا تخریب قرار می گیرند.

تجهیزاتی مانند دوربینهای مداربسته اگر در محیط های بیرونی نصب شوند، بیشتر در معرض خطر هستند. البته این بدان معنا نیست که سیستم های امنیتی که در داخل ساختمان نصب می شوند، از امنیت کامل برخوردارند، بلکه آنها نیز در معرض تهدید هستند.

 

 

 

هدف از تخریب یا سرقت دوربینهای مداربسته و تجهیزات وابسته به آن،‌ معمولاً از بین بردن تصاویر صحنه جرم و یا فروش تجهیزات سرقت شده است. بنابراین اتخاذ تمهیدات حفاظتی لازم جهت جلوگیری از سرقت و دستکاری این تجهیزات امری ضروری به نظر می رسد.

 

 

 

راهکارهای محافظت از دوربین های مداربسته در برابر تخریب و سرقت

 

 

 

 

 

1- اولین نکته مهم در نصب ایمن دوربینهای مداربسته این است که در ارتفاع مناسبی نصب شوند تا به آسانی در دسترس عموم قرار نگیرند.

2- بحث استحکام نصب دوربین مداربسته را در نظر بگیرید. نصب دوربین به پایه و پایه به دیوار یا سقف باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا به آسانی قابل جدا کردن نباشد.

3- استفاده از باکس یا کاور ضد سرقت، تا حدودی از سرقت یا دستکاری دوربین مداربسته جلوگیری می کند.

4- حتی الامکان سعی کنید کابلهای دوربینهای مداربسته را از داخل دیوار یا سقف عبور دهید و اگر بصورت روکار هستند، داخل پوشش مناسب (داکت، لوله و ...) قرار دهید تا جدا کردن و یا آسیب زدن به آنها به آسانی امکانپذیر نباشد.

5- همپوشانی دوربینهای مداربسته توسط یکدیگر در حفاظت و امنیت دوربینها موثر است. هنگام نصب دوربینها سعی کنید هر دوربین در محدوده دید یک دوربین دیگر قرار گیرد. چینش دوربینها به گونه ای باشد که هر دوربین علاوه بر پوشش تصویری محدوده تعیین شده، در بخشی از تصاویر، یکی از دوربینهای دیگر را نیز پوشش دهد. در صورت سرقت یا تخریب هر یک از دوربینها، تصاویر مربوط به سرقت یا تخریب توسط دوربینهای دیگر ثبت و در دستگاه DVR یا NVR ضبط می گردد. علاوه بر این تصاویر به صورت آنلاین در نمایشگر توسط اپراتور یا نگهبان قابل مشاهده خواهد بود.

 

6- یکی از راهکارهای موثر جهت جلوگیری از سرقت دوربینها، نصب سنسور لرزشی یا میکروسوئیچ(Tamper) و یا مدار لوپ در داخل کاور یا زیر پایه دوربین مداربسته و اتصال آن به یک سیستم اعلام سرقت است. با نصب هرکدام از سیستم های ذکر شده، به محض دستکاری دوربینها، آژیر یا هشدار لازم فعال می گردد.

7- نصب سنسور مایکروویو بر روی دوربین مداربسته نیز راهکار موثر دیگری برای جلوگیری از سرقت یا خرابکاری دوربینها است. با نصب این سنسور، به محض نزدیک شدن افراد به دوربین مداربسته، آژیر هشدار به صدا در می آید.

8- دوربینهای مداربسته نسل جدید، با استفاده از تکنولوژی پیشرفته به انواع سنسورها و سیستم های حفاظتی مجهز بوده و نیازی به نصب تجهیزات حفاظتی جداگانه ندارند. هنگام دستکاری این دوربینها، هشدارهای لازم فعال می گردد.

9- برای اینکه دوربینهای مداربسته چندان جلب توجه نکنند و در دید نباشند، بخصوص در محیطهای داخلی می توان از دوربینهای مداربسته ریز و مخفی استفاده نمود، البته به شرطی که استفاده از این دوربینها ناقض حریم خصوصی افراد نگردد. در ضمن معمولاً این دوربینها قابلیت های لازم جهت استفاده در محیط های بیرونی را ندارند.

 

 

 

نکات مهم در حفاظت از دستگاه DVR و NVR

 

 

 محافظت از تجهیزات مداربسته

 

 

1- در شرکتها و سازمانها می توان دستگاه ضبط (DVR یا NVR) را داخل اتاقهای مخصوص مانند اتاق سرور که دسترسی افراد به آن محدود است،‌ قرار داد.

2- اگر قصد نصب دستگاه ضبط در یک محیط عمومی یا مشاع مانند راهرو، پارکینگ، پیلوت، حیاط و ... را دارید،‌ حتماً‌ آن را داخل یک رک یا محفظه فلزی محکم و مقاوم که دارای قفل و تهویه هوا باشد، قرار دهید تا از دسترس افراد متفرقه در امان باشد. در ضمن این محفظه باید با استحکام کافی به دیوار یا سقف اتصال یابد و حتی الامکان در دید عمومی قرار نگیرد.

3- در محیطهای آپارتمانی می توان دستگاه DVR یا NVR را داخل اتاق یا اتاقکی که دسترسی عمومی به آن ممنوع است (مانند انباری) نصب کرد.

4- نصب دستگاه ضبط در اتاق نگهبانی و جایی که در دید مستقیم نگهبان یا اپراتور باشد، گزینه دیگری جهت جلوگیری از سرقت یا تخریب دستگاه است.

5- نصب و مخفی کردن دستگاه ضبط داخل دیوار یا سقف کاذب، قفسه کتاب، کمد و ... از جمله موارد قابل ذکر جهت حفاظت از آن است.

*در همه موارد نصب دستگاه ضبط باید شرایط کابل کشی را نیز در نظر بگیرید و سعی کنید دستگاه به جایی (داخل محفظه، رک،‌ دیوار یا سقف) پیچ شود.

 

 

  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan