مجله دوربین مداربسته



انواع فرمت ذخیره‌سازی در سیستمهای مداربسته

فرمت ذخیره سازی دوربین مداربسته



همانطور که در پست قبلی اشاره شد؛ یکی از عوامل تأثیر گذار در پهنای باند مصرفی دوربینهای مداربسته، فرمت فشرده سازی یا کدینگ (Codec) تصاویر می باشد.

 

 همزمان با ظهور تکنولوژی و قابلیتهای جدید در سیستمهای مداربسته، ساختار فشرده سازی و ضبط تصاویر در دستگاههای DVR و دوربینهای مداربسته نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. با ورود دوربینهای مداربسته جدید با رزولوشن و کیفیت مگاپیکسلی، طبعا حجم تصاویر این دوربینها نیز افزایش می‌یابد و لذا به فضای ذخیره سازی (هارد دیسک) و پهنای باند بیشتر برای ذخیره سازی و انتقال تصاویر نیاز خواهد بود. یکی از مهمترین دستاوردهای شرکتهای تولید کننده سیستمهای مداربسته، ابداع و استفاده از فرمتهای ذخیره سازی جدید می باشد که به فضای ذخیره سازی و پهنای باند کمتری نیاز دارند.

 



در ادامه به معرفی 3 فرمت ذخیره سازی رایج در زمینه سیستمهای مداربسته می پردازیم:

 

 

 فرمت  MPEG-4

یکی از فرمتهای قدیمی ذخیره سازی در دستگاههای DVR است. این فرمت حجم بالایی از هارد دیسک را اشغال می کند و به همین دلیل در دستگاههای جدید کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 فرمت  H.264

ابداع کدینگ H.264 جهش بزرگی در زمینه ذخیره سازی تصاویر سیستمهای مداربسته بود.

در شرایط برابر  فرمت H.264 نسبت به فرمت Mpeg-4 تقریبا 50 درصد کمتر فضا جهت ذخیره‌سازی نیاز دارد. بنابراین با استفاده از تکنولوژی H.264 ، امکان ذخیره سازی مدت بیشتری از تصاویر میسر می شود و یا همان حجم از تصاویر فضای کمتری را اشغال می کند و در نتیجه هزینه استفاده از هارد دیسک ها کاهش می یابد.

کدینگ H.264 به خوبی از عهده ذخیره‌سازی و انتقال تصویر دوربینهای مداربسته مگاپیکسلی (Full HD) بر می آید.

 

 فرمت  H.265

این فرمت ذخیره‌سازی مدل ارتقاء یافته H.264 است که در آن حجم ذخیره‌سازی، نرخ فریم(تعداد تصاویر ثابت فیلم در یک ثانیه) و تمام نکاتی که باعث افزایش حجم تصویر می شود، بهبود (کاهش) یافته است. تکنولوژی H.265 بدون نیاز به استفاده از پهنای باند بیشتر، قادر به انتقال و ارائه تصاویر با کیفیت بالا است

در کدینگ H.265 نیز حجم ذخیره‌سازی تصاویر حدودا 50% کاهش می یابد. در این فرمت دوربینهای مداربسته و DVR ها با بررسی تصاویر، فقط نقاط دارای حرکت را پردازش و ضبط می کنند و نقاط ثابت (بدون حرکت) را بدون پردازش در تصاویر بعدی تکرار می کنند. در تکنولوژی H.265 میزان سطح نویز تصویر، فضای رنگی و میزان محدوده پویایی بهبود چشمگیری داشته است.

 

 

 فزمت ذخیره سازی دوربین مداربسته



جدیدترین فرمت ذخیره‌سازی تصاویر، +H.265  می باشد که نسخه بهینه سازی شده و ارتقاء یافته H.265 است و توانایی لازم جهت ذخیره سازی و انتقال تصاویر دوربینهای مداربسته 8 مگاپیکسلی (4K) و بالاتر را دارد.

ابداع تکنولوژی‌های جدید ذخیره‌سازی تصاویر مستلزم  استفاده از سخت افزارهای جدیدتر و گرانتر بوده و همین مسئله باعث افزایش هزینه تولید محصولات جدید گردیده است. البته با افزایش تولیدات و عمومیت پیدا کردن این تکنولوژی‌ها، قیمت ها نیز سیر نزولی خواهد گرفت.

 



http://bayanbox.ir/view/4051497293161235561/0000WebLink.png همه چیز درباره دوربین‌ مداربسته 

  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan