مجله دوربین مداربسته



انواع کابل و کاربرد آن در دوربینهای مداربسته

کابل یکی از مهمترین بخشهای یک سیستم نظارت تصویری است که وظیفه برقراری اتصال بین اجزا مختلف سیستم مداربسته (دوربین، دستگاه ضبط، نمایشگر و ...) را بر عهده دارد. در واقع کابل یک رابط برای انتقال صدا و تصویر از دوربین به دستگاه ضبط و نمایشگر است. همچنین انتقال انرژی الکتریکی (برق) به کلیه تجهیزات نیز توسط کابل صورت می‌گیرد.

انواع مختلفی از کابلها در سیستمهای مداربسته مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر اساس نوع دوربینها و تجهیزات دیگر به دسته های مختلف تقسیم بندی می شود. در ادامه به بررسی کلی انواع کابلهای مورد استفاده در سیستمهای مداربسته می پردازیم.



کابل کواکسیال

در انتقال تصویر دوربینهای مداربسته آنالوگ و HD از کابل کواکسیال استفاده می شود. این کابل از دو رشته سیم هم محور تشکیل شده است. سیم فلزی در مرکز کابل قرار گرفته و توسط یک عایق غیر رسانا پوشیده شده است. سیم دوم به صورت رشته رشته به عایق سیم مرکزی (مغزی) پیچیده شده و یک پوشش (عایق) بیرونی هم بر روی آن قرار دارد. سیم مغزی معمولا از جنس مس بوده و هرچه درصد مس به کار رفته در آن بیشتر باشد، انتقال تصاویر با کیفیت بهتری صورت می‌گیرد. کابل کواکسیال انواع مختلفی دارد که عبارتند از: RG58 , RG59 , RG6 , RG11



کابل RG59 متداول ترین کابل مورد استفاده در انتقال تصویر دوربینهای مداربسته آنالوگ و HD بوده و توانایی انتقال تصویر تا مسافت 300 متر را دارد. در صورت استفاده بیشتر از این متراژ معمولا افت سیگنال در انتقال تصویر رخ می دهد.

 در انتقال تصویر دوربینهای مداربسته آنالوگ، نوعی از کابل به نام کابل ترکیبی نیز به کار می‌رود. کابل ترکیبی از یک کابل RG59 در کنار یک کابل برق با عایق جداگانه تشکیل شده است و ما را از کابل کشی مجدد برق بی نیاز می کند. البته برد مفید این کابلها، حداکثر 70 متر می باشد و برای فواصل بیشتر جوابگو نیست.




کابل شبکه

انتقال تصویر دوربینهای مداربسته تحت شبکه سیمی توسط کابل شبکه صورت می‌گیرد.کابل شبکه از 8 رشته (4زوج) سیم تشکیل شده که به صورت دو به دو به دور هم تابیده شده اند.

کابل شبکه Cat 5 و Cat 6 دو نوع پر کاربرد کابلهای شبکه در سیستمهای مداربسته IP (شبکه) هستند. برای انتقال تصویر با پهنای باند تا 100 مگابیت بر ثانیه از کابل شبکه Cat 5 و برای بیشتر از این مقدار تا 1000 مگابیت بر ثانیه از کابل شبکه Cat 6 استفاده می‌شود. برد مفید کابلهای شبکه حداکثر تا 100 متر است و برای استفاده در مسافت های بیشتر، باید در طی مسیر از تقویت کننده استفاده شود.




کابل برق

برای تغذیه برق تجهیزات مداربسته مانند دوربین ها و دستگاه ضبط، معمولا از یک منبع تغذیه 1 تا 5 آمپر استفاده می‌شود و این برق توسط یک کابل دو زوج به تجهیزات مورد نظر انتقال می یابد.

* همانطور که عنوان شد، در صورت استفاده از کابل ترکیبی در سیستمهای مداربسته آنالوگ و HD، دیگر  به کابل کشی مجدد برای برق نیازی نیست.

* در صورتیکه تجهیزات مداربسته و تجهیزات شبکه (سوئیچ شبکه) مورد استفاده، مجهز به تکنولوژی POE باشند، دیگر نیازی به کابل کشی برق نیست و برق دوربینها توسط سوئیچ شبکه و از طریق کابل شبکه تأمین می گردد.


کابل صدا

برای انتقال صوت (صدا) از میکروفن به دستگاه ضبط از کابل صدا استفاده می شود. جنس این کابل می تواند از سیم دو رشته معمولی و یا کابل RG59 باشد.


کابلهای رابط بین دستگاه ضبط و نمایشگر

برای انتقال تصویر از دستگاه ضبط به نمایشگر (مانیتور، تلویزیون) از کابلهای AV ، VGA و HDMI استفاده می شود. کابل HDMI علاوه بر تصویر، صدا را هم انتقال می دهد.


  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan