مجله دوربین مداربسته



میزان روشنایی مورد نیاز برای دوربینهای مداربسته

نور مورد نیاز دوربین مداربسته


وجود نور اساس تشکیل تصویر در دوربینهای مداربسته بوده و تشکیل تصویر در دوربین های مداربسته کاملاٌ منوط به شرایط نور و روشنایی محیط است. با تابش نور از سطح هر شیء به لنز دوربین مداربسته، تصویر آن شیء تشکیل می شود. حتی نور مادون قرمز(IR) که به دلیل طول موج آن برای چشم انسان نامرئی است، می تواند توسط دوربین مداربسته تشخیص داده شود و ایجاد تصویر کند. در این مقاله قصد داریم به شدت روشنایی (نور) مورد نیاز دوربینهای مداربسته بپردازیم.


یکی از قابلیتهای مهم و حیاتی  و ویژگیهای اساسی در کارکرد صحیح دوربینهای مداربسته، حساسیت به نور است. هر چه میزان این حساسیت بیشتر باشد، نشان دهنده کیفیت بالاتر دوربین است. این حساسیت را معمولاً با مقدار نور مورد نیاز دوربین نشان می دهند. هرقدر دوربین به نور کمتری برای تشکیل تصویر نیاز داشته باشد، بدین معنی است که حساسیت چیپ تصویر (حسگر) آن نسبت به نور بیشتر بوده و کارایی آن بویژه در نور کم بالاتر است.


نور مورد نیاز دوربین مداربسته


تعریف روشنایی (Illumination) و واحد آن

به انرژی کل نور قابل مشاهده در یک واحد، روشنایی (Illumination  ) و یا شدت نور گفته می شود. میزان شدت روشنایی یک محیط را با واحد لوکس (Lux) نشان می دهند. دوربین هایی با لوکس (Lux) پایین قادرند در شرایط کمتر از استاندارد نوری، تصاویر با کیفیت بالا ارائه دهند.

لوکس واحد تشخیص میزان نور محیط یا میزان تششعات نور مرئی بر واحد سطح است. در نور سنجی از این واحد برای نمایش میزان نور یک محیط که توسط چشم انسان دیده می شود استفاده می شود. برای نشان دادن میزان نور مورد نیاز دوربین مدار بسته هم از همین واحد استفاده می شود. برای اندازه گیری میزان نور (روشنایی) محیط از دستگاه های سنجش لوکس محیط که در بازار وجود دارد، استفاده می گردد.

دوربین های مداربسته دارای میزان لوکس متفاوتی هستند و در شرایط نور کم عملکرد متفاوتی دارند. برخی دوربین ها دارای لوکس صفر هستند. این بدین معناست که می توانند در تاریکی مطلق نیز تصاویری واضح ارائه کنند. 


حداقل روشنایی و روشنایی مناسب برای یک دوربین مداربسته چقدر است؟

همانطور که گفته شد هر چه نور مورد نیاز دوربین مدار بسته  برای تشکیل تصویر کمتر باشد، بیانگر این است که حساسیت حسگر آن نسبت به نور بیشتر بوده و  دوربین قوی تری است و عملکرد و کارایی بهتری در تاریکی دارد. 

حداقل نور (Min Illumination) مورد نیاز برای تشکیل تصویر در دوربینهای مداربسته معمولی برابر با ۰/۱ لوکس است. این میزان روشنایی تقریباً معادل روشنایی یک شمع معمولی در یک اتاق 10 تا 12 متری است. اما برای تشکیل یک تصویر مناسب و قابل قبول در اکثر دوربین مداربسته ، به میزان روشنایی بیشتری (حدود صد برابر بیشتر از میزان حداقل نور، یعنی تقریبا 10 لوکس) مورد نیاز است. البته دوربین های پیشرفته تر برای کاربردهای تخصصی و حساس تولید شده اند که در نور بسیار کمتر (۰/۰۰۰۱ لوکس) نیز کار می کنند.


Lux دوربین مداربسته


 امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابداع فناوری های مختلف از جمله فناوری IR ، بسیاری از دوربین های مداربسته توانایی ارائه تصاویر واضح و با کیفیت در تاریکی مطلق را دارند. این دوربین ها که با نام دوربین های دید در شب IR نیز شناخته می شوند، دارای چراغهای  (LED) مادون قرمز (IR) هستند که از طریق آن ها نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر را تامین می کنند. نور مادون قرمز در طیف نور های مرئی قرار نمی گیرد و توسط چشم انسان قابل رویت نیست. در صورتیکه حساسیت دوربین مداربسته نسبت به نور مادون قرمز بیشتر باشد، عملکرد دید در شب مناسب تری خواهد داشت.


  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan