مجله دوربین مداربسته



فناوری تشخیص دستکاری دوربین مدار بسته (Tamper Detection)

قابلیت Tamper Detection دوربین مداربسته

یکی از کاربردهای اصلی دوربینهای مداربسته، جلوگیری از انجام اقدامهای خرابکارانه و ثبت تصاویر وقایع مجرمانه است. اما گاهی خود دوربینهای مداربسته در معرض خرابکاری، دستکاری و آسیب قرار می گیرند. مجرمین با تخریب و دستکاری دوربین های مداربسته، در عملکرد آنها اختلال ایجاد می کنند. یکی از راهکارهای جلوگیری از دستکاری و تخریب دوربینهای مداربسته، قابلیت  Tamper detection است.


Tamper Detection چیست؟

Tamper detection یکی از قابلیت های موجود در دوربین های مداربسته تحت شبکه است  و یکی از زیر مجموعه های سیستم پردازش و تجزیه و تحلیل تصویر (VCA) به شمار می آید. فناوری Tamper detection هنگام دستکاری و تخریب دوربین مداربسته، با فعالسازی سیستم هشدار (آلارم)، به شما اطلاع رسانی می کند. زمانی که شخصی سعی در ایجاد اختلال یا صدمه زدن به دوربین مداربسته داشته باشد، مثلاً جلوی لنز دوربین را بپوشاند، آلارم به صدا در آمده و یا هشدار لازم برای کاربر یا مسئول مورد نظر ارسال می گردد. با آگاهی از هشدار ارسال شده،‌ فرد سریعاً به محل وقوع جرم مراجعه می کند و یا می تواند با بازبینی تصاویر گرفته شده، مسئله را بررسی نماید. 


دستکاری دوربین مداربسته


کاربرد های قابلیت  Tamper detection

در هنگام دستکاری دوربین مداربسته و اختلال در عملکرد صحیح آن، قابلیت Tamper detection با دقت بالا، عملکرد خودکار و ارسال سریع هشدار، دسترسی کاربر را به سیستم مداربسته میسر ساخته و حتی در زمان دوری از محل مورد نظر، امکان مدیریت و کنترل اوضاع و انجام اقدام به موقع را فراهم می سازد. برخی از کاربردها و زمانهای فعال شدن این قابلیت به شرح زیر می باشد:

حرکت و جابجایی دوربین مداربسته و یا وارد آمدن ضربه فیزیکی به آن

اقدام به قطع برق دوربین مداربسته

پوشیده شدن لنز دوربین مداربسته به هر وسیله ای (مثلاً با اسپری رنگ یا پارچه)و جلوگیری از ثبت تصاویر

قراردادن شیئی در برابر دوربین مداربسته و  ایجاد اختلال در دید دوربین و یا تار کردن تصویر

تغییر زاویه دید دوربین مداربسته


Tamper Detectionدوربین مداربسته 


با این اوصاف، وجود قابلیت Tamper detection در بسیاری از اماکن می تواند مثمر ثمر باشد. برای مثال:

در مکان های حساس و یا نقاطی که احتمال وقوع جرم در آنها بالا است، احتمال دستکاری و یا آسیب رساندن به دوربین مداربسته زیاد است. با اقدام به دستکاری و یا تخریب، دوربین مداربسته  می تواند سریعاً هشدارهای لازم را  به مامورین و نگهبانان ارسال کند.

در مکانهایی که احتمال پرتاب و برخورد اشیاء به دوربین مداربسته هست، احتمال از کار افتادن و یا تغییر زاویه دید دوربین وجود دارد. مثلاً‌در مدارس یا محوطه های ورزشی برخورد توپ یا سایر ادوات ورزشی به دوربین مداربسته، باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن (خرابی یا تغییر زاویه دید) خواهد شد. ارسال هشدار در این مواقع، مسئول مربوطه را در جریان کار قرار خواهد داد.

در محوطه های پردرخت با وقوع باد شدید و یا طوفان، امکان ایجاد اختلال در عملکرد دوربین توسط شاخ و برگ درختان وجود دارد و نیاز به اطلاع رسانی جهت رفع مشکل است.


نکات مهم در  تنظیم سیستم تشخیص خرابکاری

1-تنظیمات قابلیت Tamper detection را جهت ارسال هشدار و آلارم به بیش از یک نفر انجام دهید، زیرا ممکن است زمان هایی پیش آید که کاربر اصلی در دسترس نیست و نیاز شخص جایگزین جهت بررسی موضوع وجود دارد.

2- سه قابلیت زیر مجموعه سیستم تجزیه و تحلیل تصویری VCAعبارتند از قابلیت تشخیص نفوذ(Intrusion Detection) ، قابلیت تشخیص خرابکاری (Tamper Detection) و قابلیت تشخیص حرکت  (Motion Detection). هر کدام از این قابلیت ها تصاویر را برای اهداف مختلفی جستجو می نمایند و با یکدیگر متفاوت اند. هر سه این تکنولوژی ها،‌توانایی ارتباط با سیستم آلارم و فعالسازی آن را دارند. بنابراین باید مشخص کنید که می خواهید فعالیت آلارم را برای کدام یک از قابلیت ها تنظیم نمایید و تنظیمات را مطابق با نیازهای نظارتی سیستم مداربسته خود انجام دهید.

3-  اگر حتی در مکان مورد نظر کاربر و نگهبان وجود دارد، باز هم توصیه می گردد قابلیت Tamper detection را در صورت وجود فعال نمایید. زیرا ممکن است کاربر یا نگهبان، اتاق مانیتورینگ را برای مدتی ترک نماید.

4- برای جلوگیری از ارسال آلارم و هشدار های کاذب از دوربین مداربسته، می توان قابلیت Tamper detection را برای ارسال هشدارها بر اساس مدت زمان وقوع اختلال تنظیم نمود، به طوری که برای مثال افتادن یک برگ درخت و رد شدن آن از روی لنز منجر به فعال شدن آلارم و ارسال هشدار نگردد.

  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan