مجله دوربین مداربسته



کاربرد دوربین مداربسته در سیستم های کنترل تردد و حضور و غیاب

کاربرد-دوربین-مداربسته-در-کنترل-تردد-حضور-غیاب

حفظ نظم و امنیت در کسب و کارهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است. دوربین‌های مداربسته ، سیستم‌های کنترل تردد یا کنترل دسترسی و سیستم‌های حضور و غیاب نقش ویژه‌ای در حفظ امنیت و همچنین برقرار نظم و انضباط در محیط‌های کاری ایفاء می‌کنند. در این بخش می‌خواهیم کاربرد دوربین مداربسته را در سیستم‌های کنترل تردد و حضور و غیاب بررسی کنیم.

 

دوربین مدار بسته، تصاویر محیط کار را به صورت 24 ساعته رصد می‌کند و می‌تواند هشدارها و آلارم‌های مورد نیاز را برای شما ارسال کنید. سیستم کنترل تردد نیز به نوعی امنیت را برای مجموعه کاری شما فراهم می‌کنند. این سیستم‌ ورود و خروج افراد مختلف را به سازمان شما کنترل کرده و از ورود و دسترسی افراد متفرقه و غیر مجاز به مجموعه شما جلوگیری می‌کند. سیستم حضور و غیاب هم می‌تواند آمار و گزارشات ورود و خروج و ساعات کاری پرسنل را در اختیار شما قرار دهد.

 

 

دوربین‌های مداربسته بخشی از سیستم‌های امنیتی و نظارتی هستند که کاربرد فراوانی دارند. تشابه دوربین های مداربسته با سیستم های کنترل تردد، کاربرد امنیتی آن‌هاست. دوربین مداربسته تصاویر محیط مورد نظر را رصد می‌کند و امکان نظارت و مدیریت بیشتر بر اماکن مختلف را برای شما فراهم می‌سازد. از طرف دیگر سیستم های کنترل تردد یا اکسس کنترل نیز ورود و خروج افراد مختلف به یک محوطه را تحت کنترل و مدیریت شما در می‌آورد.

 

در سیستم کنترل تردد خودرو – مدیریت هوشمند پارکینگ ، از نوع خاصی از دوربین ‌های مداربسته تحت عنوان دوربین‌های پلاک خوان استفاده می‌شود. این دوربین‌ها در محل ورود و خروجی پارکینگ نصب می‌شوند. با نزدیک شدن خودرو به محوطه پارکینگ، پلاک آنها توسط این دوربین‌های اسکن شده و پس از بررسی و تأیید آن، مجوز عبور صادر می‌شود. با استفاده از  این دوربین‌ها در کنار نرم‌افزار مخصوص پلاک خوان، به راحتی می‌‌توان ورود و خروج انواع وسایل نقلیه به محوطه پارکینگ را مدیریت کرد.

 

در حال حاضر فناوری تشخیص چهره در دستگاه های حضور و غیاب به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوربین‌های تشخیص چهره دستگاه حضور و  غیاب و دوربین‌‌های مداربسته شناسایی چهره از تکنولوژی یکسانی برای احراز هویت استفاده می‌کنند. دوربین‌های مداربسته شناسایی چهره به همان نحو کار می‌کنند که دوربین‌های تشخیص چهره دستگاه‌های حضور و غیاب عمل می‌کنند.


یکی از مشکلاتی که در برخی از انواع دستگاه حضور و غیاب به خصوص دستگاه‌های ثبت تردد کارتی مشاهده می‌شود، ثبت ورود و خروج همکاران به جای یکدیگر است. ممکن است فرد در محل کار حاضر نشود، اما کارت او توسط همکارش ثبت گردد. بروز این مشکل، اعتبار سیستم‌های ثبت تردد را زیر سؤال می‌برد.

برای جلوگیری از سوء استفاده‌های این چنینی دستگاه‌های  ساعت زنی پیشرفته مانند سیستم‌های بیومتریک وارد بازار شدند. در این سیستم‌‌ها امکان تقلب و سوء استفاده بسیار کاهش یافته است.

اما اگر بخواهید از همان دستگاه کارتی قدیمی استفاده کنید، می‌توانید یک دوربین مداربسته در نزدیکی دستگاه ثبت تردد نصب کنید. دستگاه حضور و غیاب در محدوده دید دوربین مداربسته قرار می‌گیرد و به همین راحتی می‌توانید با بررسی تصاویر ضبط شده آن متوجه شوید که آیا افراد کارت خود را ثبت کرده‌اند یا نه ؟

بنابراین دوربین مداربسته علاوه بر اینکه از دستگاه حضور و غیاب در برابر خرابکاری و تخریب محافظت می‌کند، راه را بر سوء استفاده و ثبت کارت غیر قانونی می‌بندد. البته نقش دوربین بیشتر نظارتی است تا عمل کننده. یعنی ممکن است حتی با وجود دوربین، افراد به دستگاه ساعت زنی آسیب برسانند و یا ثبت تردد غیر واقعی داشته باشند. اما تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته می‌توانند افراد متخلف را شناسایی و مورد پیگرد قرار دهد.

بعضی از دستگاه‌های حضور و غیاب از دوربین‌های cctv داخلی بهره می‌برند. این دوربین‌های داخلی در هنگام ثبت تردد، یک عکس از فرد می‌گیرند و بدین ترتیب می‌شود تشخیص داد که شخص به جای خودش کارت زده است یا نه ؟

 

امیدوارم این مقاله مورد توجهتون قرار گرفته باشه. اگه نظری راجع به این موضوع داشتید، می‌تونید در بخش نظرات در پائین همین صفحه درج کنید.

 

 

 


  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan