مجله دوربین مداربسته



تشخیص نفوذ در دوربین های مداربسته

تشخیص نفوذ در دوربین مداربسته


با پیشرفت تکنولوژی، در صنعت سیستم های مداربسته نیز شاهد ظهور فناوری ها و قابلیت های کابردی و تأثیرگذاری هستیم. یکی از این فناوری ها،‌ تکنولوژی پردازش تصویر است .

تکنولوژی آنالیز محتوای ویدیویی یا پردازش تصویر (VCA) در دوربین مداربسته شامل قابلیت های کاربردی فراوانی است. این قابلیت های مجموعاً سطح امنیت بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. استفاده از این ویژگی ها، نظارت بر محیط کار، منزل و هر مکان دیگر را برای شما مؤثرتر و مقرون به صرفه تر می کند.

در مقاله‌های پیشین راجع به برخی از این قابلیت ها از جمله تشخیص حرکت و شمارش افراد صحبت شد. در این نوشتار قصد دارم توضیحاتی راجع به قابلیت تشخیص نفوذ (intrusion detection) بیان کنم.



قابلیت تشخیص نفوذ در دوربین مداربسته چیست؟


قابلیت تشخیص نفوذ یا intrusion detection، قابلیتی است در سیستم های مداربسته، برای شناسایی ورود غیر مجاز به محدوده خاص. این ویژگی به شما کمک می کند تا از ورود غیر مجاز افراد به یک منطقه خاص (محدوده مشخص شده از طرف شما) مطلع شوید.

 

 این محدوده خاص می تواند درب ورودی مراکز حساسی مانند اتاق اسناد محرمانه در ادارات، اتاق خزانه و گاو صندوق در بانک، انبار، اتاق کودک، پنجره ها و ... باشد. فقط کافی است، یک شکل چهار وجهی در اطراف منطقه مورد نظر ترسیم کنید تا هر ورود و خروجی به این محدوده را تحت کنترل داشته باشید.

 

با تنظیم مناسب، قابلیت تشخیص نفوذ می‌تواند برای هر سناریو و کاربردی قابل اجرا باشد.

این سیستم کاربردهای فراوانی دارد و در اماکن نظامی، صنعتی، تجاری، ساختمان های مسکونی، پارکینگ ها و  به طور کلی در هر جایی که امکان ورود غیر مجاز، سرقت و انجام اقدامات مجرمانه وجود داشته باشد، ‌می شود از آن استفاده کرد.

از جمله مزایای وجود این سیستم در اماکن مختلف می توان به موارد زیر اشاره نمود:


شناسایی مشکلات با استفاده از سیاست های امنیتی

آگاهی سریع از رویدادها و اتفاقات غیرمترقبه و انجام اقدام فوری جهت مقابله آن

مستند سازی (ضبط تصاویر) اقدامات مجرمانه جهت پیگرد قانونی

جلوگیری از نقض قوانین امنیتی



با ادغام سیستم های تشخیص نفوذ با سیستم های نظارت تصویری مدار بسته، امکان ضبط خودکار فعالیت های مزاحمین و خرابکاران فرآهم شده است. همچنین با اتصال این فناوری به سیستم های ضد سرقت مانند قفل شدن خودکار درب ها می توان امکان کنترل دسترسی بیشتری را برای افراد مختلف فرآهم نمود.

 



نحوه عملکرد و تنظیمات قابلیت تشخیص نفوذ


سیستم تشخیص نفوذ زمانی فعال می شود که سوژه وارد محدوده غیر مجاز (محدوده تعریف شده) گردد و برای مدت مشخصی داخل این ناحیه بماند. بنابراین اگر کسی داخل محدوده ای که نباید حضور داشته باشد،‌ وارد شده و تا مدت زمان معینی بماند، قابلیت تشخیص نفوذ (Intrusion Detection) فعال شده و عکسل‌ العمل مناسب (ضبط تصاویر، به صدا درآمدن آژیر، ارسال هشدار و عکس شخص خاطی به ایمیل یا گوشی کاربر مربوطه) انجام می گردد.



قابلیت تشخیص نفوذ

 


یکی از مشکلات مهم در کارکرد قابلیت تشخیص نفوذ، عدم تشخیص ورود مجاز از غیر مجاز است. به عنوان مثال ممکن است سایه اتومبیل‌هایی که از کنار منطقه نصب شده سیستم می گذرند، در محدوده تشخیص نفوذ بیفتد و بعنوان ورود به منطقه ممنوعه تشخیص داده شده و به اشتباه، سیستم هشدار فعال گردد.

 

یکی از نکات مهم که باید به آن توجه کرد تنظیم این ویژگی است. برای تنظیم سیستم قابلیت تشخیص نفوذ باید منطقه هدف را که سوژه ای در خارج یا داخل آن حرکت می کند را به خوبی تشخیص دهید. این سیستم در منطقه ای نصب می شود که شما نمی خواهید در آنجا رفت و آمد زیادی باشد؛ زیرا اگر در محل پر رفت و آمد نصب کنید، هر لحظه اخطار نفوذ به محدوده به شما ارسال می شود. این موضوع موجب می شود که حساسیت شما به اخطارها کم شود و چه بسا از خطری بالقوه غافل شوید. با استفاده از این توضیحات، قابلیت تشخیص نفوذ هوشمند را به درستی تنظیم نمایید تا نگرانی های امنیتی شما برطرف شوند. برای انجام تنظیمات قابلیت تشخیص نفوذ بر روی DVR یا NVR، بر روی چک باکس Enable Intrusion Detection کلیک کرده و تنظیمات زیر را انجام دهید.


1

Draw Area


در این بخش محدوده ای که ورود افراد به داخل آن ممنوع می باشد، را با کشیدن یک باکس مستطیلی فرضی دور محدوده مورد نظر مان تعریف می کنیم. این کار از طریق کلیک کردن و کشیدن یه محدوده چهاروجهی فرضی بر روی تصویر دوربین انجام میشود. هنگام کشیدن باکس، دقت کنید که انتهای خطوط به هم کاملا وصل شوند. برای پاک کردن و ترسیم مجدد  می‌توانید روی دکمه clear کلیک کرده و محدوده مورد نظر را مجدداً‌ ترسیم نمایید.


نکته اول :‌ در فضاهای بزرگتر، برای جلوگیری از نفوذ به سایر بخش‌ها، این محدوده در مقابل راهروهای ورودی یا پنجره‌ها تعریف می‌شود تا از ورود به محوطه کلی جلوگیری گردد.

 

نکته دوم :‌ در دوربین های سری اسمارت امکان پوشش 4 منطقه به طور همزمان وجود دارد.

 

 

2

 

 Threshold


آستانه زمانی  (Threshold) ، بیانگر مدت زمانی است که سوژه مورد نظر در داخل محدوده از پیش تعریف شده می ماند. Threshold در واقع مدت زمانی است که جهت به صدا در آمدن آلارم و ضبط تصاویر پس از ورود سوژه نفوذی نیاز است. دامنه آستانه از 0 تا 10 ثانیه قابل تنظیم است. اگر شما آستانه زمانی را بر روی 10 ثانیه تنظیم  شده باشد و سوژه مورد نظر در ثانیه نهم از محدوده خارج شود، سیستم عکس العملی نشان نمی دهد، و اگر روی صفر ثانیه تنظیم شود، به محض ورود سوژه به این محدوده هشدار دوربین به صدا در میاد.


 

3

Sensitivity

 

این پارامتر سایز و  ابعاد سوژه را در مقایسه با منطقه مورد نظر تحلیل و بررسی می نماید. میزان حساسیت (Sensitivity)، بین 0 تا 100 قابل تغییر است. حساسیت بالا (عدد بزرگتر)

باعث میشود که دوربین در مقابل ورود سوژه‌های خیلی کوچک هم هشدار‌های لازم رو ارسال کند. اما حساسیت پایین (عدد کوچتر) ، سوژه های کوچکتر را نادیده می گیرد.



4

Percentage


تنظیم این پارامتر تعیین می‌کند که در صورت ورود چند درصد از سوژه مورد نظر به داخل محدوده، هشدارها فعال شود. این پارامتر نیز بین 1 تا صد قابل تنظیم است. برای مثال چنانچه عدد رو روی 50 درصد تنظیم ، بعد از ورود 50 درصد از سوژه مورد نظر به داخل محدوده هشدارها فعال می‌شوند. برای مثال اگر عدد آن را بر روی 50% با وارد شدن نیمی از سوژه به منطقه آلارم ها به صدا در می آیند.


 


چگونه از وقوع آلارم های کاذب در تشخیص نفوذ جلوگیری نمائیم؟

یکی از مشکلاتی که در استفاده از این قابلیت وجود دارد این است که گهگاه در زمان فعال بودن آن به اشتباه آلارم های کاذب ارسال می کند. برای جلوگیری از این مسئله باید تنظیمات4 پارامتر ذکر شده را به دقت انجام دهید و در انجام تنظیمات به نیازهای امنیتی و شرایط محیط توجه داشته باشید.

در بررسی که انجام شده بین تصاویری که به درستی تشخیص داده شده اند و آنهایی که آلارم کاذب داشتند می بایست یک نکته مهم را در نظر گرفت و آن تعیین ابعاد دقیق سوژه (به صورت درصد) است. برای مثال اگر درصد را بسیار کم در نظر بگیرید آلارم های مربوط به ورود سگ و گربه و … را نیز دریافت می کنید. همچنین نسبت ابعاد سوژه به ابعاد منطقه مورد نظر نیز مهم است و باید توجه داشت که درصدی که برای ابعاد سوژه انتخاب کرده اید چه میزان از محدوده مورد نظر را اشغال می کند. نکته دیگری که در بررسی ها مشخص شد آلارم های کاذبی است که بر اثر عوامل دیگر مانند نور چراغ ماشین ها یا رد شدن حشرات ایجاد می شوند که در حد کمتر از یک ثانیه اتفاق می افتند. پس آستانه زمانی را نباید بسیار پایین در نظر گرفت.



  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan