مجله دوربین مداربسته



آلارم کاذب در دوربین مداربسته

هشدار کاذب در دوربین مداربسته


تصور کنید که شب در خواب راحت هستید. ناگهان صدای تلفن همراه تان به صدا در می آید. پریشان و نگران از خواب خوش بیدار شده و متوجه می شوید که صدای گوشی مربوطه به ارسال آلارم از سمت سیستم مداربسته ای است که در محل کار، منزل و یا هر نقطه دیگری نصب کرده اید. با بررسی بیشتر متوجه می شوید که سیستم مداربسته، آلارم کاذب برای شما فرستاده و مشکلی به وقوع نپیوسته است.

یکی از مشکلات رایج سیستم های نظارت تصویری، ارسال پی در پی آلارم های کاذب است. این آلارم ها در برخی موارد چنان آزار دهنده و کلافه کننده می شوند که کاربر از استفاده از سیستم هشدار دوربین مداربسته چشم پوشی کرده و آن را غیر فعال می کند.


یکی از قابلیت های کاربردی و مفید در سیستم های مداربسته، فعال سازی و ارسال هشدار در هنگام رویداد های مختلف است. همانطور که در مقالات گذشته عنوان شد، سیستم پردازش (تجزیه و تحلیل) تصویر یکی از فناوری های پیشرفته در سیستم های مداربسته جدید است که شامل تکنولوژی تشخیص نفوذ(Intrusion Detection) ، قابلیت تشخیص خرابکاری (Tamper Detection)، قابلیت تشخیص حرکت  (Motion Detection)و سیستم تشخیص عبور از خط (Line Crossing) می شود. یکی از کاربردهای این تکنولوژی ها،‌ فعالسازی سیستم هشدار در صورت ایجاد تغییر در تصویر دوربین مداربسته است.


ارسال هشدار کاذب در دوربین مداربسته


با فعال نمودن هر یک از این قابلیت ها و تنظیم آن، در هنگام تغییر تصویر، سیستم هشدار فعال شده و با به صدا درآمدن آژیر،‌ ارسال پیام هشدار به ایمیل و یا ارسال هشدار به تلفن همراه و ... شمار را از وقوع هر رویداد و اتفاقی در محل مورد نظر آگاه می سازد.



بیشتر بدانید:


قابلیت تشخیص حرکت  (Motion Detection)


قابلیت تشخیص خرابکاری (Tamper Detection)



اما تعداد آلارم های کاذبی که به صورت پی در پی در یک سیستم مداربسته اتفاق می افتد، بسیار بیشتر از تعداد هشدارهای واقعی است. این امر باعث می شود تا تشخیص آلارم واقعی از کاذب نیز دشوار گردد. البته بیشتر آلارم های کاذب و نادرست در سیستم های نظارت تصویری، ناشی از خطای کاربری (انجام تنظیمات نادرست و یا نصب غلط دوربین مداربسته) است.


با اینکه سیستم هشدار می تواند به یک قابلیت کاربردی و مفید تبدیل شود،‌ ولی به علت هشدارها و آلارم های کاذب زیاد، کاربران زیادی قید استفاده از این قابلیت را می زنند.

در این پست می خواهم به راهکاریی جهت کاهش آلارم کاذب در سیستم مداربسته بپردازم.



1


اکثر کاربران با نحوه کارکرد و امکانات سیستم مداربسته خود، ‌آشنا نیستند. برای اینکه از دوربین های مداربسته خود به نحو احسنت استفاده کنید، باید با قابلیت های دوربین مداربسته آشنا باشید.

بسیار پیش آمده است که کاربران، تنظیمات پیش فرض (تنظیمات اولیه) بخش هشدار (Alarm) دوربین مداربسته را تغییر نمی دهند و با همان تنظیمات کار می کنند. در صورتیکه این کار اشتباه است. تنظیمات هر دوربین مداربسته، باید با توجه به نیازهای امنیتی و شرایط هر مکان تنظیم گردد. در صورت عدم تغییر تنظیمات پیش فرض، قطعاً با هشدارهای نادرست و کاذب بسیاری روبرو خواهید شد.



ارسال آلارم کاذب در دوربین مداربسته



2


در فناوری های سیستم پردازش تصویر مانند تشخیص حرکت یا تشخیص نفوذ، ممکن است تغییرات نور محیط، حرکت ابرها، سایه و آفتابی شدن تصویر دوربین مداربسته، افتادن یک برگ از درخت و بسیاری از موارد بی اهمیت دیگر، باعث فعال شدن سیستم هشدار گردد.

برای رفع این مشکل می توان میزان حساسیت (Sensivity) در بخش تنظیمات را کاهش داد و یا تنظیمات حساسیت را برای شب و روز بصورت جداگانه انجام داد. همچنین می توان میزان حساسیت را برای دوره های زمانی مختلف به صورت جداگانه تنظیم نمود.

شما می توانید برای کاهش هشدار های نادرست، آلارم مربوط به مناطقی را که نمی خواهید، هشدار ارسال کند غیرفعال نمایید. با این روش مطمئن می شوید که سیستم شما هشدار های اشتباه کمتری ارسال می کند.


نکته:‌تنظیمات مربوطه به فعالسازی و ارسال هشدار،‌در صفحه تنظیمات دستگاه DVR و NVR و در بخش Alarm است. با مراجعه به این بخش می توانید تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید.



3


یک راهکار برای کاهش هشدارهای کاذب، این است که ابتدا تنظیمات بخش Alarm را بر روی حالت پیش فرض قرار دهید. پس از چند روز به بررسی وقایع و تصاویر مربوطه با هشدارهای ارسالی بپردازید. با مشاهده رویدادها،‌ متوجه خواهید شد که اعداد و ارقام و تنظیمات بخش Alarm را باید روی چه مقادیری قرار دهید. 

حالت سعی و خطا (بالا و پائین کردن و تغییر مقادیر بخش آلارم) را چند بار تغییر دهید و هر بار آلارم ها و تصاویر آنها را بررسی نمایید. این کار، یک امر تجربی و بسیار کاربردی است. مثلاً می توانید با تغییر چندین باره میزان حساسیت یا میزان حد آستانه و همچنین تغییر حداقل زمان مورد نیاز برای به صدا درآمدن آلارم، به تنظیمات دلخواه و مناسب برای فعالسازی سیستم هشدار دست یافته و تا حدود قابل توجهی از میزان هشدارهای نادرست بکاهید.

مطمئن باشید با انجام درست این روش، از فعال شدن آلارم کاذب بر اثر حرکت حشرات، نور چراغ ماشین های عبوری و بسیاری از موارد دیگر جلوگیری می شود.



4

یکی از نکات مهم در نصب دوربین های مداربسته و سایر تجهیزات حفاظتی نظیر دزدگیر و سیستم اعلام حریق، انتخاب محل مناسب برای استقرار آنها است. 

به طور مثال، نصب سیستم اعلام حریق در نزدیکی منابع گرما،‌ کار درستی نیست و ممکن است تعداد ارسال هشدارهای کاذب را افزایش دهد، یا نصب دوربین مداربسته در مقابل منابع نوری ( قرار گرفتن لنز دوربین در برابر نور) قطعاً تعداد هشدارهای اشتباه را افزایش خواهد داد.

بنابراین جهت نصب تجهیزات سیستم مداربسته خود، مکان مناسبی را انتخاب نمائید و لنز دوربین را هم در مسیر مستقیم نور قرار ندهید.

شما می توانید به جای قرار دادن دوربین در نقطه ای که ترددهای غیر ضروری انجام می شود، لنز دوربین را روی نقطه ای زوم کنید که خلوت تر و حساس تر است. مثلاً‌ ممکن است حوالی درب ورودی ساختمان، ترددهای فراوان عابرین و ماشین ها صورت گیرد، اما ورود و خروج از درب به تعداد محدودی صورت گیرد. قاعدتاً ورود و خروج از درب برای شما موضوع مهمتری است. لذا لنز دوربین را طوری تنظیم نمائید که فقط ورود و خروج از درب را رصد کند.

قطعاً با نصب دوربین مداربسته در مکان و موقعیت مناسب، هشدارهای کاذب به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و شما می توانید با خیال راحت از دوربین مداربسته استفاده نمایید.



5


یکی از علل ارسال هشدارهای نادرست در سیستم های مداربسته می تواند مربوطه به

مشکلات برقی و یا خرابی کابل انتقال تصویرباشد. به طور مثال اگر منبع تغذیه معیوب، ولتاژ نامناسبی به دوربین مداربسته بفرستد، باعث عملکرد نامنظم و ارسال هشدار های نادرست می شود. در ضمن افت سیگنال و یا مشکلات دیگر در اتصالات و کابلهای انتقال تصویر  نیز می تواند باعث اختلال در سیستم و ارسال آلارم کاذب گردد.

بنابراین اگر بدون هیچ دلیلی شاهد ارسال هشدارهای کاذب از سمت سیستم مداربسته خود هستید. بهتر است تجهیزات جانبی از جمله منبع تغذیه، اتصالات و کابلها را چک کنید.



6


اگر فعالسازی سیستم هشدار دوربین مداربسته برای شما موضوع مهمی است و می خواهید در هر صورت از آن استفاده کنید و از طرف دیگر هشدارهای کاذب برای شما آزار دهنده شده است، می توانید از دوربینهای مداربسته جدید با تکنولوژی های پیشرفته تر استفاده نمائید. دوربینهای مداربسته پیشرفته،‌ هشدارهای کاذب کمتری تولید و ارسال می کنند.

یکی از قابلیت هایی که در دوربین های مداربسته جدید به کار رفته، تکنولوژی Dual-Tech است. این فناوری باعث گردیده تا دوربین مداربسته قابلیت تشخیص حرکت بالاتر و دقیق تری داشته باشد و آلارم های کاذب کمتری ارسال گردد.

  • Admin
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan